الأحد، 18 مايو 2008

موضوع العـــدد الأول ..!



هذا ما طرحه (أحمد القماح) بمنتدى شباب العمار تحت عنوان :
فضيحه تحدث يوميا فى قرية العمار ..!
حقيقى هذا مايحدث وما سيحدث لى ولك ومن السلبيات والعادات التى نتمنى جميعا شباب العمار ان تزول نهائيا وهى في "ليلة الدخله" وما يحدث مباشرة بعد هذه الليله وهى الجمله الفاضحه التى تفتح اعين الاطفال قبل المراهقين والجمله هى "بص شوف الفضيحه بتعمل ايه" وبالطبع , الكل يعررف الكلمة الموجوده بدلا من كلمة" الفضيحه" فهل انتا تقبل على نفسك مايحدث؟! بعد الدخله ,وياريت هذه الجمله فقط, ما يقال الآن اكثر من ذلك والكل يعلم هذا الكلام , طبعا كلام لايقال الا من غير مهذبين محترمين . السؤال الان هل تقبل هذه الفضيحه على نفسك واذا كنت تقبلها على نفسك فهل تقبل هذا الكلام على زوجتك .. على اخاك .. على اختك؟

وكانت ردود بعض الأعضاء على النحو التالي :
محمود البكري: تسلم يا احمد عالموضوع بجد حاجة تنرفز بس الواحد كان محرج يتكلم في الموضوع ده . بس طالما اتفتح يبقي لازم يتناقش مع العلم انه معظم اخواتنا ع المنتدي لهم اخوات او قرايب وبيعملوا نفس التصرفات والله انا افتكرت موقف كانوا في جماعة جرانا بيهيصوا كده، سألت طفلة صغيره والدها واحنا واقفين .. بابا يعني ايه (فضيحة) طبعا كالعادة ،، لما تكبري هاتعرفي ياحببتي .. أنا مش شايف ان هي دي الرجولة كدا هابقي سبع البرومبة وكدا خلاص البنت شريفة ؟؟ أنا شايف انه أهل البنت في غني عن اللي بيعملوه ده وأهل الولد كمان .. من الاخر الموضوع كبير ولازم يتفح فيه النقاش .

إسلام طلعت: موضوع في الصميم وعادة سيئة بل في منتهى السوء نتمنى من الله أن تنقرض من بلدنا نهائيا. الموضوع ده كان انطرح وأنا قاعد أنا وزمايلي من حوالي أربع سنين كده،أنا كنت رافضه تماما وقلت انه عادة سيئة وأي رجل يغار على أهل بيته يجب أن يرفض مثل هذه العادات،اتفق معي البعض واختلف البعض الآخر، واحد من اللي كانوا مؤيدين للعادة دي رد وقال: أنا عن نفسي هسمح بإن ده يحصل لأنه مفخرة لأهل العروسة ومن حقهم يفخروا ويفرحوا براحتهم ومش هقدر أحرمهم من حقهم ده بالإعتراض على خروجهم في الشوارع بعد الدخلة ،، تمسك برأيه وتمسكت برأيي ولازلت أراه أمر مشين أخجل منه إن مر الناس أمامي في موكبهم الفضائحي هذا.. فما بال لو كان الأمر يخصني....؟؟


زكي: من العادات السيئه الموجوده فى اكثر من بلدة و كأنه قد انتصر فى حرب ما.. ربنا يهدى

عمرو إمام: الموضوع غاية فى الأهمية. أنا أنسان كأى انسان عندى فضول كأى شخص طبيعي .. كلنا سألنا ما معنى كلمة (فضيحة = العرض)، كلمة العرض كلمة فصحى وللاسف نخجل منها .. لماذا ؟؟؟ لأنها أستُخدمت فى محل أدنى وأسفل من معناها بكثير، فالعرض بكسر العين هو الشرف وتنطق بالعامية بفتح العين، وكما يقول بعض الاشخاص ( بص .. شوف .. العرض بيعمل إيه ؟؟).. إنحطاط أخلاقي كان سببه إمرأة .. فصارت عادة قذرة ..هل تقبل على أختك أو زوجتك أن تكون قابلة لاختبار شرفها ..؟؟ سؤال يطرح نفسه ..وجواب كل حكيم أنه لا يقبل على نفسه هذا أبدا .. إن كان فعلا حكيما ..ما سمعته وللأسف من أشخاص كبار السن .. أنهم يقولون :لابد أن تُظهر للناس أن أمراتك شريفة ولم ينفض غشاء بكارتها قبل الزواج ..
قلت : هذا قمة الجهل ..فرضا أن هناك فتاة انفض غشاء بكارتها قبل الزواج بطريقة شرعية .. نعم بطريقة شرعية ..مثلا كانت تخطى عمود او حوض مياه .. فهذا قد يحدث طبيعيا ..أو مثلا قابلها حادث فى الطريق العام فانفض غشاء بكارتها .. إذاً بهذا الفكر الضيق المتدني .. كيف تستطيع أن تثبت الزوجة لزوجها انها شريفة ..؟؟ أقول لها : "إدبحى حمامة" كما يفعل الجاهلون ...

محمود رضا : واضيف الى الأخ عمرو انه قد انتشرت عمليات الترقيع التى نسمع عنها فى الوقت الحاضر،فبعد ذلك هل يستطيع أن يثبت أن الزوجه شريفة ؟ بالطبع لا.. وأنا ألاحظ أن هذه العاده موجوده فى العمار فقط مثل حكايه الجواز نفسه والأموال الباهظة التى تنفق خلاله وذلك على حساب أهل العريس وأهل العروسة وقد تكون الحاله الماديه لاتسمح ولكن يحدث عمليات تعجيزية ..


للرجوع إلى الموضوع الأصلي :

ليست هناك تعليقات: